19. april 2011

Ukas foto (16)

Cathrine skriver om dette fotoet sitt:
"Jeg synes dette er det beste bilde fordi det er elegant og ved å bare ha farge på noen av elementene i dette bilde gjør det mye mer spennende. Jeg har brukt dette bilde før for å vise hvordan man kan redigere bort farge fra noen felt og ha farge på andre felt. Men jeg velger nå å bruke det som mitt beste bilde fordi jeg liker komposisjonen, ideen og utrykket i det. Ideen bak var å ta bilde av en jente som holdt en fakkel, å fakkelen er den eneste lyskilden. Jeg liker måten lyset flakker og lyser opp personen og den ene grena i bildet, men lar alt annet være mørkt. Jeg så også etter å ha lekt litt med fargene at bildet ble bedre. På det originale bildet er det mange forskjellige oransje, rød og gule farger i fjeset til personen, men når man fjerner fargene får det et roligere utrykk og blir ikke så ”vilt”. Det gjør også at man får mer fokus på det som forsatt har farge. Her har jeg latt fargen på skjerfet, fakkelen, øynene og grenen være igjen, mens alt annet er svart /hvitt. Personen i bile sitter slik at ansiktet blir interessepunkt. lengre frem i bilde er det en gren som kommer i forgrunnen. Jeg får følelsen av å se på et gammelt bilde og at fakkelen (på grunn av fargebruken) lyser opp grenen slik at det ser ut som den stikker mer ut av bildet. Det er også på grunn av den varme fargen. (varme farger kommer mot oss, kalde farger føles lengre fra oss) det at grenen og flammen kommer mot oss, gjør at bilde blir inntresant å se på. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker : 1/15 blender : f/5,0 ISO : 1600. Bildet hører til i kategorien fotofikling. Jeg har lært hvordan man kan jobbe med farger i et bilde, og hvordan man kan roe ned et bilde med å fjerne fargene."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar